Naamloze Vennootschap
- NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Deelnemers in samenwerking
De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten.
Bestuurlijk belang
De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
5.097.000
Per 31-12-2021 €
5.062.000
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
155.262.000
Per 31-12-2021 €
143.995.000
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
236.000
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
-1.132
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Stichting
- DataLand
DataLand
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Deze worden in de komende tijd ondergebracht bij andere overheidsinstellingen zoals kadaster en KOOP.
Deelnemers in samenwerking
Vrijwel alle Nederlandse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
De gemeente heeft certificaten van aandelen DataLand B.V. Deze inkomsten worden door DataLand gebruikt om de kerntaken uit te voeren: ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten. De financiële gegevens over het vermogen en resultaat vanaf 2020 zijn niet beschikbaar vanwege de (opheffings)fase waarin de organisatie zich bevindt.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
Ontwikkelingen
DataLand heeft per 1 januari 2022 haar activiteiten beëindigd. Het Kadaster draagt er zorg voor dat de landelijke set van WOZ-detailgegevens toegankelijk en beschikbaar blijft.
De liquidatie van DataLand wordt per 31 maart 2022 een feit; daarna vindt vereffening plaats met de certificaathouders. De verwachting is dat de gemeente een groot gedeelte van haar inleg (circa € 10.000,-) na de liquidatie uitgekeerd krijgt.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
- Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Rechtsvorm
Stichting
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen.
Deelnemers in samenwerking
The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden.
Bestuurlijk belang
Burgemeester A. Marcouch (voorzitter) en de wethouder economische zaken hebben zitting in de board.
Financieel belang
De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner door het GR doorgegeven aan The Economic Board.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
142.850
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
133.981
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
162.000
Ontwikkelingen
The Economic Board heeft zich in 2021 op diverse manieren ingezet voor economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. In 2021 heeft de Economic Board samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen en de Provincie Gelderland gewerkt aan een regionale Human Capital Agenda. Deze agenda moet bijdragen aan een betere aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Bedrijven en organisaties willen voldoende en goed gekwalificeerd personeel. En de samenleving is erbij gebaat dat mensen de juiste opleidingen doen en straks aan het werk komen en kunnen meedoen. Aan de Human Capital agenda is via interactieve sessies gewerkt met experts vanuit de IT-, zorg-, techniek- en energiesector. Ook de onderwijsinstellingen spelen hierbij een belangrijke rol. De Human Capital agenda wordt begin 2022 gepresenteerd.
Samen met de provincies Gelderland en Overijssel, de regio’s en Economic Boards in Oost-Nederland heeft de Economic Board de lobby richting Den Haag en het nieuwe kabinet mede inhoud gegeven. Onder de titel ‘Nederland Slim benutten’ zijn de kwaliteiten van Oost-Nederland voor het voetlicht gebracht en de bijdragen die onze regio kan leveren aan maatschappelijke vraagstukken, bijvoorbeeld de energietransitie en goede bereikbaarheid.
In 2021 is doorgewerkt aan de versterking van de clusters duurzaamheid, energy, health en food. The Economic Board heeft in 2021 bijgedragen aan de verdere realisatie van Connectr. Er zijn ook nieuwe projecten en programma’s uitgedacht en in gang gezet. Onder andere Lifeport Circular Lab. In dit programma werken studenten, onderzoekers, bedrijven en overheden samen aan vraagstukken en projecten op het gebied van circulaire bouw, klimaatadaptieve leefomgeving. Onder andere klimaatadaptatie in het centrum van Arnhem.
The Economic Board is een van de partners in de nieuwe regionale investeringsagenda met de provincie en de Groene metropoolregio, waarvoor in 2021 de eerste stappen zijn gezet. De Economic Board ontwikkelde zich verder als netwerk in de regio. Kennis, kunde en ervaring vanuit de regiogemeenten, kennisinstellingen en bedrijfsleven werden steeds meer gedeeld en ingezet voor belangrijke maatschappelijke opgaven.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Gemeenschappelijke regeling
- BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Opdrachtgever is de concerndirecteur, wethouder Jan van Dellen is lid van het bestuur.
Financieel belang
Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
-352.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
14.213.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
30.557.000
Ontwikkelingen
Uit onderzoek blijkt dat bij een samenwerking binnen de gemeentelijke context het 3 tot 5 jaar kost (afhankelijk van de beginsituatie) om weer op het startniveau te komen in termen van opbrengsten, klanttevredenheid, organisatie-volwassenheid en medewerkertevredenheid. Bij de start van De Connectie is onvoldoende rekening gehouden met deze zogenaamde ‘servicedip’. Hoewel in de afgelopen jaren op een aantal terreinen progressie is gemaakt, is tegelijkertijd op een aantal terreinen sprake van noodzaak tot verbetering.
Deze noodzaak is door het bestuur van De Connectie vertaald naar een herijking van de bestuursopdracht. Daarbij gaat het om nieuwe afspraken met betrekking tot de wijze van organiseren van de samenwerking (governance), een duidelijke toekomstvisie omtrent de positie van De Connectie op langere termijn (groeiambitie) en het financieel perspectief van De Connectie in relatie tot de financiële positie van de eigenaar-gemeenten. De uitkomsten moeten leiden tot een nieuw ontwikkelperspectief waar de balans tussen financiële haalbaarheid en inhoudelijke noodzakelijkheid opnieuw is vastgesteld en deze een plek krijgt in een nieuw beleidsplan en MJPB.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
De Connectie is een organisatie in die volop in ontwikkeling is en waar de komende jaren veel moet gebeuren. Het is evident dat beheersing en control hierin belangrijk zijn. De beheersing is vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. Het bestuur, het OGO (opdrachtgeversoverleg) en de demandorganisatie zijn hierin belangrijke gremia waarin sturing en beheersing nadrukkelijk terugkomen. Het controllersoverleg vervult hierin een belangrijke adviesrol ten aanzien van de P&C-producten van de Connectie.
Er wordt in de begroting van de Connectie een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. De Connectie onderschrijft de principes van het risico gestuurd werken. Dit houdt in dat risico's gekoppeld worden aan de doelstellingen en dat maatregelen worden genomen om de risico’s te beheersen. Afgelopen jaar heeft De Connectie belangrijke stappen gezet ten aanzien van de invulling van het risicomanagement. Zo heeft er een uitgebreide risico-inventarisatie plaatsgevonden, zowel
vanuit het perspectief van de organisatiedoelstellingen als vanuit het perspectief van business continuïteit. Waar nodig zijn aanvullende beheersmaatregelen genomen. De komende jaren gaat De Connectie verder met het door ontwikkelen van het risicomanagement door te investeren in het risicobewustzijn binnen de organisatie en het cyclisch en systematisch borgen van het risicomanagement.
Enerzijds is ten aanzien van de ontwikkelingen de verwachting dat de afhankelijkheid van ICT de komende jaren steeds groter wordt. Anderzijds nemen de risico’s op het gebied van informatieveiligheid en security verder toe. Dit vraagt om een continu proces van risicobeheersing en investeringen. - GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving
Doel verbonden partij
De Groene Metropoolregio is er op gericht de brede welvaart voor de inwoners van de regio verder te versterken. De Groene Metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht.
Deelnemers in samenwerking
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropoolregio, met wethouder Van Dellen als plaatsvervanger. De wethouders Van Dellen en Van der Zee waren in 2021 voorzitter van de respectievelijke bestuurlijke teams Productieve Regio en Verbonden regio. De wethouders Bouwkamp en Roelofs namen in 2021 deel aan respectievelijk de bestuurlijke teams Groene Groeiregio en Ontspannen regio. NB. Na de bestuurswisseling in 2022 worden de bestuurlijke rollen in de regio opnieuw verdeeld.
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de uitvoering van de gemeenschappelijke regeling. Dit betreft de basiskosten. Daar komen vanaf 2022 jaarlijks de middelen bij voor de uitvoering van de regionale agenda.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
280.303
Ontwikkelingen
De Groene Metropoolregio is 1 januari 2021 als Gemeenschappelijke Regeling gestart en is de opvolger van het Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem-Nijmegen. Begin 2021 is de regio aan het werk gegaan met vijf opgaven die vanuit deze ambities zijn geformuleerd: Verbonden regio, Productieve regio, Circulaire regio, Ontspannen regio en Groene groeiregio. Veel projecten en activiteiten op het gebied van mobiliteit, economie en duurzaamheid vanuit de oude samenwerking (Gemeenschappelijk Orgaan) zijn voortgezet, en er zijn nieuwe domeinen toegevoegd: onder andere cultuur en erfgoed en de ruimtelijke opgaven op het gebied van wonen en natuur in combinatie met de opgaven op het gebied van bereikbaarheid, duurzaamheid en economie.
2021 is ook het jaar geweest waarin het faciliterend regiobureau is opgestart en gewerkt is aan een verdere uitwerking van de agenda. De agenda van de regio is concreter en inzichtelijker gemaakt. Belangrijke missie daarbij was ook om deze van de benodigde middelen te voorzien vanuit de regiogemeenten, volgens het principe ‘intekenen op de opgaven’.
Arnhem heeft in 2021 een bijdrage geleverd aan de basiskosten voor de Groene Metropoolregio à €2,50 per inwoner. In 2021 en 2022 zijn deze kosten gedempt naar €1,73 per inwoner door een bijdrage van de provincie Gelderland aan de Groene Metropoolregio. Voor 2022 is een extra bedrag nodig van €157.842,-. Dit inclusief de bijdrage Economie Board à €1,- per inwoner. Deze meerkosten zijn in november 2021 van dekking voorzien in de begroting 2022.
De kosten voor de uitvoering van de regionale agenda worden naar rato van inwonertal verdeeld over de regiogemeenten. Arnhem heeft eind 2021 op alle vijf de opgaven ingetekend en daarvoor vanuit de Algemene Reserve een aanvullende bedrag vrijgemaakt van €412.000,- voor 2022. Het totale bedrag voor 2022 is €687.262,-. Van dit bedrag was reeds €275.000,- begroot. Van de achttien gemeenten hebben er zestien op alle opgaven ingetekend, een tweetal gemeenten doet niet aan alle opgaven mee.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
De begroting van de GMR en de bijbehorende regionale agenda wordt vanaf 2023 meerjarig gepresenteerd, met naar verwachting vergelijkbare bedragen. Hiervoor moet nog structureel dekking worden gevonden. Vanaf 2023 zijn de totale kosten voor de regionale agenda €564.788,- per jaar. Dit bedrag is nog geen structureel onderdeel van de begroting.
Openbaar lichaam naar Duits recht
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Vestigingsplaats
Kleve (D)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam naar Duits recht
Programma
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland. De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. De vergaderstukken van de Euregioraad worden door de Euregio aan de gemeenteraad verzonden.
Deelnemers in samenwerking
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel
Bestuurlijk belang
In de Euregio Raad zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff, Y. Usta en M. Venhoek.
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
1.762.724
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.395.350
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
28.000
Ontwikkelingen
De Euregio geeft uitvoering aan de Strategische Agenda 2025+ die de Euregioraad in november 2020 heeft vastgesteld. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 vormt de belangrijkste financieringsbron voor de projecten die hieruit voortkomen. In 2022 worden de eerste projectvoorstellen goedgekeurd, waarmee uitvoering wordt gegeven aan deze Strategische Agenda.
In samenwerking met de Groene Metropoolregio en het 100.000+ stedennetwerk worden nieuwe projectmogelijkheden met Nederlandse en Duitse projectpartners onderzocht. Zo is in 2021 gestart met de ontwikkeling van een Euregionaal Mobiliteitsplan, waaruit projecten zullen rollen.
De Nederlandse regering en de regering van de Noordrijn-Westfalen zijn steeds meer betrokken bij de grensoverschrijdende samenwerking. Op de derde Grenslandconferentie is door de Nederlandse en NRW-bestuurders een gezamenlijke verklaring over Corona in het grensgebied gepresenteerd. De verschillende coronamaatregelen aan beide zijden van de grens leiden tot een groot aantal informatievragen van o.a. grenspendelaars en studenten die door het GrensInfoPunt in Kleef worden beantwoord.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.