Gemeenschappelijke regeling
- Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven. Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering, door middel van de gemeentelijke bijdragen, van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Circa 52%
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
Ontwikkelingen
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
- MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma
S04 Onderwijs; S06 Participatie en armoedebestrijding; S07 Zorg
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is in 2017 opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein. De MGR bestaat uit vier modules: 'Inkoop van specialistische zorg' (aanbesteding, contractmanagement m.b.t. Jeugdzorg en WMO), Werkgeversservicepunt, Onderwijszaken en Werkgeverschap SW met daarboven een kleine beheerorganisatie.
Deelnemers in samenwerking
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee) alsmede het UWV (Werkgeverservicepunt).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt en Werkgeverschap SW), R. van der Zee (Inkoop zorg) en B. Roelofs (Onderwijszaken).
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. Over de wijze waarop de bijdrage over de deelnemende gemeenten worden verdeeld zijn per module specifieke afspraken vastgelegd. Bij de onderwijsmodule geldt bijvoorbeeld het criterium 'leerlingaantallen en VsV-cijfers van de afgelopen 3 jaren' en bij de module WgSW het aantal inwoners met een SW-verband.
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
724.000
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
7.288.000
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
31.670.499
Ontwikkelingen
Ondanks de COVID-crisis heeft de MGR goede resultaten geboekt die binnen de begroting zijn gerealiseerd. In opdracht van de deelnemende gemeenten levert de MGR-organisatie een belangrijke bijdrage aan het versterken van de regionale samenwerking, meer integraliteit en ketenoptimalisering in het sociaal domein. De MGR is gevraagd alert te zijn op ontwikkelingen en opgaven die hieraan verder kunnen bijdragen. In dit kader is de MGR gevraagd om per 1 januari 2022 te starten met de nieuwe opdracht contractmanagement inburgeringstrajecten.
In 2022 zijn geen beleidswijzigingen met een betekenisvolle financiële impact voorzien. De MGR zet de afgesproken werkzaamheden conform haar meerjarig uitvoeringsprogramma voort. Mogelijke samenwerking op het gebied van beschermd wonen wordt onderzocht.Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Niet van toepassing.
Besloten Vennootschap
- Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma
S06 Participatie en armoedebestrijding
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de modulaire gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR), module Werkgeverschap SW (WGSW).
Deelnemers in samenwerking
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR), module Werkgeverschap SW (WGSW) detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders. Deze taak wordt tijdelijk waargenomen door de concerncontroller.
Financieel belang
100%
Eigen vermogen
Per 01-01-2021 €
8.138.780
Per 31-12-2021 €
Vreemd vermogen
Per 01-01-2021 €
3.603.913
Per 31-12-2021 €
Financieel resultaat
Resultaat 2021 €
Bijdrage Arnhem
Resultaat 2021 €
Ontwikkelingen
Voor 2021 zagen wij:
- Een snelle terugloop van het aantal SW-medewerkers (door pensionering e.d.);
- Een ouder wordende SW-populatie die minder belastbaar is en meer begeleiding nodig heeft;
- Dat door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het ontbreken van benodigde vaardigheden van medewerkers het steeds lastiger voor SW-medewerkers wordt om door te stromen naar externe werkgevers;
- Landelijke ontwikkelingen rondom sociale ontwikkelbedrijven (SW 2.0) een rol gaan spelen qua positionering;
- De invoering van de nieuwe cao Aan de slag gevolgen heeft als het gaat om het beleggen van risico's van werkgeverschap.
In 2022 en verder vragen deze ontwikkelingen ook onze aandacht. In 2021 maakten wij in de rol van opdrachtgever ook nieuwe (financiële) afspraken voor de uitvoering van de Wsw taken. De termijn van het huidige aanwijsbesluit gaat vanaf 2023 voor onbepaalde tijd in en de nieuwe (financiële) afspraken voor de komende drie jaar zijn opgenomen in de Regeling uitvoering Wsw door Scalabor B.V. 2023-2025. Tot slot zien wij voor 2022 en verder dat voor de inkoop van diensten en producten (uitgezonderd de SW) vanaf 2023 waarschijnlijk een aanbestedingsprocedure wordt opgestart.Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Niet van toepassing.