Toelichting financiële afwijkingen
Hieronder worden de grootste afwijkingen tussen de Begroting 2021 en rekening verklaard.
Onderwerp | Thema | Totale | V/N | Toelichting | C | I/S | AR/ | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | ||||||||
(x €1.000) | |||||||||
Lasten | 8.293 | V | |||||||
Sociale wijkteams | |||||||||
Zorg | Gezondheid | 4.066 | V | Beschermd wonen | N | I | AR | ||
Zorg | Gezondheid | 1.014 | V | Doelgroepenvervoer | J | I | AR | ||
Zorg | Gezondheid | 709 | V | Jeugdzorg | N | I | AR | ||
Zorg | Gezondheid | 338 | V | WMO begeleiding | N | I | AR | ||
Zorg | Gezondheid | 295 | V | Huishoudelijke ondersteuning | N | I | AR | ||
Teams Leefomgeving | |||||||||
Schulddienstverlening | Kansengelijkheid | 626 | V | Schulddienstverlening | N | I | AR | ||
Onderwijs (incl. biblioth, volksuni) | Kansengelijkheid | 528 | V | Onderwijsbeleid | N | I | AR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | 459 | V | Armoederegelingen | N | I | AR | ||
Welzijn | Meedoen | 429 | V | Preventief jeugdbeleid, ondersteuning jeugdw. | N | I | AR | ||
Bedrijfsvoering | Bedrijfsvoering | 390 | V | Beleidscapaciteit | N | I | AR | ||
Groen | Openbare ruimte | 210 | V | Programma's groot onderhoud wegen, groen ,bomen en spelen 2021 | N | I | BR | ||
Openbare ruimte | Openbare ruimte | 168 | V | Programma groot onderhoud spelen 2021 | N | I | BR | ||
Armoedebeleid | Kansengelijkheid | 127 | V | TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten) | J | I | AR | ||
Wijksturing en Wijkzaken | Bedrijfsvoering | -152 | N | TLO huisvestingslasten | N | I | AR | ||
Onderwijs (incl. biblioth, volksuni) | Wonen | -158 | N | Multifunctionele centra - exploitatie | N | I | AR | ||
Sport | Gezondheid | -206 | N | Beheer objecten in gebruik voor sport | N | I | AR | ||
Welzijn | Meedoen | -550 | N | Bewonersondersteuning | N | I | AR | ||
Baten | 307 | V | |||||||
Sociale wijkteams | |||||||||
Teams Leefomgeving | |||||||||
Onderwijs (incl. biblioth, volksuni) | Wonen | 155 | V | Multifunctionele centra - exploitatie | N | I | BR | ||
Sport | Gezondheid | 152 | V | Beheer objecten in gebruik voor sport | N | I | AR | ||
Toevoegingen aan reserves | -1.207 | N | |||||||
Sociale wijkteams | |||||||||
Teams Leefomgeving | |||||||||
Onderwijs (incl. biblioth, volksuni) | Wonen | -100 | N | Multifunctionele centra - exploitatie | N | I | BR | ||
Mobiliteit: incl duurzame moblliteit | Wonen | -102 | N | Parkeeplan Spijkerkwartier | N | I | BR | ||
Wonen | Openbare ruimte | -173 | N | Programma's groot onderhoud wegen, groen ,bomen en spelen 2021 | N | I | BR | ||
Groen | Openbare ruimte | -218 | N | Programma's groot onderhoud wegen, groen ,bomen en spelen 2021 | N | I | BR | ||
Mobiliteit: incl duurzame moblliteit | Openbare ruimte | -614 | N | Programma's groot onderhoud wegen, groen ,bomen en spelen 2021 | N | I | BR | ||
Onttrekkingen aan reserves | 606 | V | |||||||
Sociale wijkteams | |||||||||
Teams Leefomgeving | |||||||||
Mobiliteit: incl duurzame moblliteit | Openbare ruimte | 668 | V | Programma's groot onderhoud wegen, groen ,bomen en spelen 2021 | N | I | BR | ||
Wijksturing en Wijkzaken | Bedrijfsvoering | 398 | V | Parkeerplan Spijkerkwartier | N | I | BR | ||
Inclusie | Meedoen | 153 | V | Burgerkracht | N | I | BR | ||
Onderwijs (incl. biblioth, volksuni) | Wonen | -215 | N | Multifunctionele centra - exploitatie | N | I | BR | ||
Mobiliteit: incl duurzame moblliteit | Wonen | -398 | N | Parkeeplan Spijkerkwartier | N | I | BR |
Sociale wijkteams
De grootste afwijkingen worden hieronder toegelicht:
Beschermd wonen
Van het voordeel wordt circa € 4,1 miljoen op de wijkprogramma’s en circa € 2,1 miljoen vermeld op het programma S07 Zorg. Vanaf 2021 is de Wet Langdurige Zorg (Wlz) opengesteld voor mensen met psychiatrische problematiek. Een aanzienlijk deel van de inwoners die een toewijzing Beschermd Wonen hadden, is doorgestroomd naar de Wlz. In de septembercirculaire 2021 heeft het Rijk aangegeven met welk bedrag de Integratieuitkering Beschermd Wonen verlaagd werd. De lasten zijn in 2021 door de uitstroom van cliënten harder gedaald dan de uitname van het budget. In de resultaatbestemming wordt een voorstel gedaan om dit incidentele voordeel toe te voegen aan de bestemmingsreserve Wmo & Jeugdzorg en kan bijdragen aan het opvangen van het tekort Beschermd Wonen dat zal ontstaan door het nieuwe objectief verdeelmodel.
De uitstroom van cliënten naar de Wlz heeft mogelijk ook een beperkend effect op het aantal cliënten in andere zorgvormen binnen de Wmo.
Doelgroepenvervoer
Van het voordeel wordt circa € 1,0 miljoen op de wijkprogramma's vermeld en € 68.000 op het programma S07 Zorg. Bij doelgroepenvervoer is door corona het gebruik afgenomen. Bovendien zijn in 2020 nieuwe beleidsregels Wmo en Jeugdwet vastgesteld en is een nieuwe verordening leerlingenvervoer aangenomen. Dit alles heeft geleid tot een positief resultaat doelgroepenvervoer. Dit resultaat is aanvullend op Turap-2 2021 van € 530.000.
Jeugdzorg
Tegenover het voordeel van € 709.000 staat er een nadeel van € 1,1 miljoen op programma S07 Zorg. In totaal is het nadeel voor de jeugdzorg € 391.000. In Turap-2 2021 is aangegeven dat de verwachte groei in de Jeugdzorg, die tot grote tekorten zou leiden, niet optreed. Hierdoor is het van € 2,0 miljoen, dat eerder uit behoedzaamheid aan de begroting Jeugdzorg is toegevoegd, deels overbodig te zijn en bij Turap-2 2021 de begroting verlaagd. Ondanks dat het aantal ingezette trajecten nog steeds terugloopt, blijken de totale kosten Jeugdzorg sinds september toegenomen. Dit kan veroorzaakt worden doordat kinderen langer in behandeling blijven. Corona is hierbij van invloed. Behandelaren geven aan dat de kans op terugval groter is als jongeren na behandeling weer in dezelfde situatie terugkeren. Specifiek bij GGZ-behandelaren en bij aanbieders van jeugdverblijfszorg zien we de omzetten stijgen. Dit wordt nauwlettend gemonitord om te bepalen wat het effect van deze stijging is voor 2022 en verder.
WMO begeleiding
Van het voordeel wordt circa € 300.000 op de wijkprogramma’s vermeld en circa € 1,2 miljoen op programma S07 Zorg. De daling van kosten waar in Turap-2 2021 en bestuursrapportages al over gerapporteerd is, zet zich vooralsnog door. We verwachten dat de verscherpte eisen in de inkoop medio 2020 en meer aandacht voor rechtmatigheid van zorgverlening door aanbieders bijgedragen hebben aan deze daling. Ook zijn, mede door de nieuwe beleidsregels, andere vormen van zorg ingezet. Deze zorg past goed bij de zorgvraag, maar is vaak goedkoper.
Huishoudelijke ondersteuning
Van het voordeel wordt € 295.000 op de wijkprogramma's vermeld en € 55.000 op het programma S07 Zorg. Bij Turap-2 was de verwachting dat de stijging in het aantal cliënten een financieel effect zou hebben. Dit effect is minder dan verwacht, omdat de groei te zien is bij de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning en niet bij de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning. De tarieven bij de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning zijn lager dan de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning, zodoende is dit financieel gunstiger. Tevens is er een daling te zien bij de PGB’s en deze daling kan te maken hebben met de openstelling van de Wlz.
Teams Leefomgeving
Afwijkingen die zich in alle wijken voordoen, worden hieronder toegelicht. Wijkspecifieke afwijkingen worden toegelicht op het desbetreffende wijkprogramma.
Armoederegelingen
Er is sprake van meer gebruik van de nieuwe Gelrepas (€ 0,4 miljoen) en van de verruimde Individuele Studietoeslag (€ 0,2 miljoen), samen een overschrijding van € 0,6 miljoen.
Van een aantal armoederegelingen is minder gebruik gemaakt dan in de begroting was voorzien (afgerond € 1,0 miljoen). Zo zijn voor Individuele Inkomenstoeslag ondanks de verruiming voor gezinnen minder aanvragen ingediend (€ 0,2 miljoen). Voor kwijtschelding was een kostenstijging voorzien, maar deze is uitgebleven (€ 0,5 miljoen). Daarnaast is er minder gebruik gemaakt van Kansrijk Opgroeien (€ 0,1 miljoen) en Tegemoetkoming Chronisch Zieken en Gehandicapten (€ 0,1 miljoen).
TONK
Ondanks de ruime en verlengde regeling (3 maanden verlenging nadat de landelijke regeling is gestopt) is er minder gebruik gemaakt van deze coronaregeling.
Beleidscapaciteit
Het voordelige resultaat Strategie, Beleid en Regie (SBR) binnen de wijken bedraagt € 390.000. Dit wordt veroorzaakt door voordeel op de salariskosten bij de wijken. Daar staat een nadeel in de salariskosten op de uren, programma S00, tegenover van € 276.000. Voor correcte beeldvorming moeten beide afwijkingen in samenhang worden beschouwd.
Programma's groot onderhoud groen en bomen 2021
Jaarprogramma groot onderhoud "wegen"
Het beschikbare budget voor groot onderhoud wegen is in 2021 volledig besteed. Wel is afgeweken van het oorspronkelijke jaarplan. In sommige wijken zijn projecten uitgesteld, terwijl in andere wijken projecten naar voren zijn gehaald. In de wijkprogramma's waar minder is besteed, zijn voordelen ontstaan die worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve groot onderhoud openbare ruimte. In de wijken maar meer projecten hebben plaatsgevonden hebben extra onttrekkingen aan deze bestemmingsreserve plaatsgevonden.
Jaarprogramma's groot onderhoud "groen, bomen en spelen"
Een deel van de jaarprogramma's groot onderhoud aan groen, bomen en spelen is niet gerealiseerd (€ 0,4 miljoen). Door toevoeging aan de bestemmingsreserve "Groot onderhoud openbare ruimte" worden deze middelen gereserveerd voor de uitvoering in 2022.
Onderwijsbeleid
Het voordeel op onderwijsbeleid wordt grotendeels verklaard vanuit het ontwikkelrecht (€ 145.000) en het VVE beleid (€ 171.000). Voornamelijk vanwege Corona is het bereik van de doelgroep in 2021 iets teruggelopen. In het laatste kwartaal van 2021 is een herstel zichtbaar in het bereik.
Het resterende voordeel wordt veroorzaakt door een aantal kleinere overige posten.
Multifunctionele centra (MFC) -gebruikersexploitatie (verdeeld over 7 MFC's)
Er zijn hogere kosten gemaakt voor de inkoop van schoonmaak en energiekosten. Dit geeft een nadeel van € 260.000. Dit kon slechts voor een deel worden doorbelast aan de gebruikers, waardoor hier niet een gelijke stijging van de baten tegenover staat. Tevens zijn door het vertrek van de Confettischool uit de MFC de Omnibus de baten ook lager uitgevallen. Een ander nadeel op de gebruikersexploitatie zijn de kosten van inhuur voor vervanging maar ook voor uitbreiding van het aantal bezettingsuren. Dit geeft nog eens een nadeel van € 141.000. Hier staat een voordeel op het onderhoud van € 100.000 tegenover. Dit betreft onderhoud wat is doorgeschoven naar volgende jaren en hier staat gelijk nadeel op de dotaties aan de BR Onderhoud tegenover.
Multifunctionele centra (MFC) -bedrijfsexploitatie (verdeeld over 7 MFC's)
Mede als gevolg van corona waren in 2021 de verhuurmogelijkheden beperkt terwijl de kosten van beheer doorliepen. Tevens zijn kosten gemaakt voor de inhuur van een kwartiermaker voor Sociaal Beheer. De lasten waren hierdoor hoger (€ 142.000) dan de baten (€ 53.000), wat per saldo een nadeel geeft van € 89.000.
Multifunctionele centra (MFC) -eigenaarsexploitatie (verdeeld over 7 MFC's)
In 2021 is veel gepland onderhoud voor de MFC's niet uitgevoerd. Dit geeft een voordeel van € 328.000. Een deel van dat onderhoud moet wel worden uitgevoerd en is doorgeschoven naar 2022. Dit leidt tot een lagere onttrekking uit de BR Onderhoud van € 219.000.
Schulddienstverlening
Voornamelijk door corona en de problemen bij PLANgroep zijn er minder inwoners geholpen met hun schulden. Daarnaast was de verwachting dat meer inwoners zich zouden melden met financiële problemen door corona.
Beheer objecten in gebruik voor sport (verdeeld over 60 objecten)
Door de gemeente zijn gebruikerslasten voorgeschoten voor een bedrag van € 150.000 (nadeel op de lasten) welke zijn doorbelast aan de gebruikers (voordeel op de baten van € 150.000). Daarnaast is er op een aantal objecten meer onderhoud gepleegd dan geraamd was. Dit geeft nog eens een nadeel van € 57.000.
Preventief jeugdbeleid
Subsidies in het kader van preventief jeugdbeleid zijn deels vanuit de stedelijke budgetten gedekt in 2021. Het nadeel dat hierdoor is ontstaan is weggevallen tegen overige voordelen. Het (deels flexibele) budget preventief jeugdbeleid is daardoor niet volledig ingezet, waardoor sprake is van een onderschrijding van € 0,4 miljoen. Dit zal in de begroting 2022 en verder gecorrigeerd worden.
Bewonersondersteuning
In tegenstelling tot de in de begroting ingeboekte bezuinigingen op bewonersondersteuning tot en met het jaar 2021 is de behoefte vanuit de inwoners naar bewonersondersteuning blijven bestaan. Hierdoor is er in 2021 een overschrijding van € 550.000 veroorzaakt.
TLO Huisvestingslasten
De overschrijding van de begrote lasten met € 152.000,- wordt met name veroorzaakt door de huur en energiekosten van de door TLO gehuurde locaties in de wijken.
Parkeerplan Spijkerkwartier
Het oplossen van het parkeerprobleem in het Spijkerkwartier staat al jaren op de agenda. De parkeerproblemen bestaan in hoofdlijnen uit een beperkt aantal beschikbare parkeerplaatsen op straat in de avond en nacht. Er is een gebrek aan openbare parkeerplaatsen voor wijkbezoekers overdag en een lage kwaliteit van de openbare ruimte als gevolg van de vele geparkeerde auto’s van buiten de buurt. Er is in 2021 aan de reserve € 102.000 toegevoegd en € 398.000 onttrokken.
Burgerkracht
De onttrekking op de Bestemmingsreserve Burgerinitiatieven Sociaal Domein was op de stedelijke portefeuille begroot, is echter op dezelfde portefeuille op de wijken onttrokken. Op zowel stad als wijk ontstaat er hierdoor een aan elkaar tegengestelde financiële afwijking. Beide afwijkingen heffen elkaar op.