Bestuur, dienstverlening en financiën

Wat heeft het gekost

Hieronder worden de grootste afwijkingen tussen de Begroting 2021 en rekening verklaard.

Onderwerp

Totale

V/N

Toelichting

C

I/S

AR/

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

-6.082

N

Regionale samenwerking

975

V

Go Arnhem Nijmegen City Region

N

I

AR

Financiën

727

V

Vaste financiering

N

I

AR

Financiën

548

V

Vlottende financiering

N

I

AR

Financiën

442

V

voordeel nota budgetoverheveling 2020

N

I

AR

Bedrijfsvoering

293

V

Vastgoedmanagement - onderhoud

N

I

AR

Bedrijfsvoering

281

V

Vastgoedmanagement - energie en beheer wagenpark

J

I

AR

Financiën

-181

N

Voorlopige aanslag vpb 2016

N

I

AR

Automatisering

-253

N

Automatisering GEO

N

I

AR

Personeel en Organisatie

-276

N

Beleidscapaciteit

N

S

AR

Personeel en Organisatie

-320

N

Saldo Inhuurbalie

N

I

AR

Regionale samenwerking

-450

N

Versterkingsproces Regio

N

I

AR

Automatisering

-554

N

Automatisering digitale overheid

N

I

AR

Financiën

-818

N

Resultaat op OZB

N

I

AR

Automatisering

-1.400

N

De Connectie

N

I

AR

Financiën

-1.550

N

Correctie BTW Compensatiefonds 2015-2019

N

I

AR

Financiën

-1.570

N

Nog te betalen loonkosten n.a.v Principe-akkoord CAO

N

I

AR

Regionale samenwerking

-1.976

N

Groene Metropool

N

I

AR

Baten

6.657

V

Financiën

3.876

V

Gemeentefonds: nieuwe DU/IU/taakmutaties voor inzet op andere programma's

N

I

BR

Regionale samenwerking

2.196

V

Groene Metropool

N

I

AR

Financiën

1.450

V

Correctie BTW Compensatiefonds 2015-2019

N

I

AR

Financiën

824

V

Gemeentefonds: actualisatie uitkeringsfactor en maatstaven, ruimte onder plafond BTW-compensatiefonds, DU/IU/taakmutaties ten laste van algemene middelen

N

I

AR

Automatisering

409

V

Automatisering Digitale Overheid

N

I

AR

Regionale samenwerking

355

V

Versterkingsproces Regio

N

I

AR

Financiën

179

V

Resultaat op OZB

N

I

AR

Personeel en Organisatie

131

V

Saldo Inhuurbalie

N

I

AR

Financiën

-50

N

Vlottende financiering

N

I

AR

Financiën

-135

N

Vaste financiering

N

I

AR

Bedrijfsvoering

-479

N

Niet gerealiseerde rendabele uren

N

S

AR

Automatisering

-850

N

Interne doorbelastingen en niet gerealiseerde opbrengsten

N

I

AR

Regionale samenwerking

-1.249

N

Go Arnhem Nijmegen City Region

N

I

AR

Toevoegingen aan reserves

-3.876

N

Financiën

-3.876

N

Niet begrote DU/IU/taakmutaties tbv besteding in 2022

N

I

BR

Onttrekkingen aan reserves

-176

N

Bedrijfsvoering

-176

N

Vastgoedmanagement - onderhoud

N

I

BR

GO Arnhem Nijmegen City Region
Het nadeel van € 173.000 bestaat uit een voordeel van € 975.000 op de lasten en een nadeel van € 1.25 miljoen op de baten. Op 16 december 2020 (zaaknr 507251) heeft de raad ingestemd met het voorstel om het GO Arnhem-Nijmegen in te trekken, wegens de vorming van De Groene Metropoolregio. De Groene Metropoolregio voert haar eigen administratie, waardoor de betreffende lasten en baten uit de begroting van Arnhem gehaald zijn. Echter, in 2021 voerde gemeente Arnhem tot 1 oktober nog de administratie uit voor de regionale samenwerking, zowel voor GO Arnhem Nijmegen als haar opvolger De Groene Metropoolregio. De afname van baten en lasten in de begroting is niet volledig correct verwerkt, waardoor de werkelijke daling van lasten en baten per saldo tot een tekort heeft geleid. Vanaf 2022 zal dit gecorrigeerd worden.  

Resultaat op vlottende en vaste financiering
Vlottende financiering:
Het resultaat op de vlottende financiering van € 498.000 wordt verklaard door het feit dat de gemeente Arnhem in 2021 geen gebruik heeft gemaakt van vlottende financiering. De hiervoor begrote kosten zijn niet gemaakt.

Vaste financiering:
In de vaste financiering is een voordeel gerealiseerd ten opzichte van de begroting van € 592.000 omdat geen nieuwe leningen zijn aangetrokken, waarvoor dus ook niet de begrote rente kan worden verantwoord. Er zijn minder rentekosten gemaakt dan begroot.

Voordeel posten nota budgetoverheveling 2020
Het ontstane voordeel van € 0,44 miljoen wordt verklaard doordat posten uit de nota budgetoverheveling 2020 uiteindelijk niet zijn overgeheveld van 2020 naar 2021, terwijl daarmee in de begroting wél rekening was gehouden. Deze bestedingen konden alsnog in 2020 worden gedaan in plaats van in 2021 zoals was begroot.

Vastgoedmanagement
Onderhoud en energie kantoorhuisvesting.
In afwachting van besluitvorming over de huisvestingsplannen wordt terughoudend omgegaan met onderhoud aan het stadhuis. Er is minder uitgevoerd dan in het meerjarenonderhoudsplan is opgenomen. Daarnaast is ook een deel van het onderhoud dat wel noodzakelijk is maar niet uitgevoerd kon worden, doorgeschoven naar 2022. Dit geeft een voordeel van € 293.000 op de lasten met daar tegenover een lagere onttrekking uit de BR Onderhoud van € 176.000. Voor een deel is hierbij sprake van een verschuiving van kosten naar 2022.
Door een zachte winter enerzijds en doordat als gevolg van corona meer thuis wordt gewerkt anderzijds, vallen de energiekosten € 100.000 lager uit. Tevens is er minder gebruik gemaakt van het wagenpark voor zowel het college van B&W als van de overige voertuigen. Dit is grotendeels het gevolg van corona. Dit geeft een incidenteel voordeel op onderhoud, brandstof en inhuur van diensten van in totaal € 170.000.

Voorlopige aanslag VPB 2016
Op landelijk niveau is het vraagstuk ontstaan of er vennootschapsbelasting betaald moet worden over opbrengsten die verband houden met reclame in de openbare ruimte. Hiervoor is in de jaarrekening 2020 reeds een risico opgenomen. In 2021 is er nog geen uitsluitsel gekomen over deze kwestie. Echter, voor het jaar 2016 moest in 2021 een aangifte gedaan worden. Voorzichtigheidshalve zijn hierin de reclameopbrengsten meegenomen en is direct een pro-forma bezwaar ingediend.

Geografisch informatie systeem
Binnen het Geografisch Informatie Systeem (GIS) is in 2021, als gevolg van corona, intensiever ingezet op het 'werken op afstand'. Dit betekende hogere kosten ten opzichte van de begroting van € 0,25 miljoen.

Beleidscapaciteit
Het nadelige resultaat Strategie, Beleid en Regie (SBR) op programma S00 bedraagt € 276.000. Dit wordt veroorzaakt door nadeel op de salariskosten. Hier staat een voordeel in de salariskosten in de wijken tegenover van € 390.000. Voor correcte beeldvorming moeten beide afwijkingen in samenhang worden beschouwd.   

Inhuurbalie
Vanaf het tweede kwartaal van 2020 is het inhuurproces gecentraliseerd binnen de gemeente Arnhem. Dit betekent dat professionals met de daarbij behorende systemen (Netive) binnen de gemeente zijn gevestigd. De kosten zijn
€ 0,32 miljoen hoger dan begroot. Dit heeft te maken met inzet van inhuurkrachten als gevolg van extra inzet en vervanging van ziekte en door hogere kosten aan het inhuursysteem Netive. De inhuurbalie voert ook werkzaamheden uit voor de Connectie, waarbij de afspraak is dat deze partij 40% van de kosten voor rekening neemt. Dit betekent ook hogere baten dan begroot van € 0,13 miljoen in 2021.

Versterkingsproces regio
met behulp van de provincie heeft de gemeente Arnhem samen met andere partners hard gewerkt aan het versterkingsproces van de regionale samenwerking. In 2021 zijn er zowel meer kosten gemaakt dan voorzien bij de begroting, als meer baten vanuit o.a. de provincie hiervoor ontvangen.

Innovatiebudget digitale overheid
In het project ID-Contract wordt voortgebouwd op de Proof of Concept ID-bellen van de gemeenten Arnhem, Nijmegen en Drechtsteden. Binnen dit project is een prototype ontwikkeld om geauthentificeerd te bellen. Dit prototype is op beperkte schaal met gebruikers gevalideerd. Samen met de Belastingdienst, de Sociale Verzekeringsbank, Digicampus, de HAN en Radboud Universiteit wordt in dit project onderzocht onder welke voorwaarden inwoners op een betrouwbare manier en inclusieve wijze zich kunnen authenticeren waar dat momenteel slecht of niet mogelijk is.
Dit project is meerjarig van aard en wordt grotendeels vergoed door een subsidie vanuit het Rijk. Voor 2021 is er € 0,55 miljoen aan kosten gemaakt op dit project (nadeel lasten). Hiervan is € 0,41 miljoen vergoed vanuit uit het Rijk (voordeel baten).

Resultaat OZB
Het negatieve resultaat op OZB van € 0,82 miljoen is te verklaren door hogere lasten in verband met de financiële effecten van bezwaarafhandeling. Deze hogere lasten worden maar gedeeltelijk gecompenseerd door de opbrengsten OZB die bijna € 0,18 miljoen hoger uitvallen dan begroot.

De Connectie
Het nadelig resultaat wordt enerzijds veroorzaakt door afgesloten maat- en meerwerkovereenkomsten, die betrekking hebben op gemeentebrede opdrachten en projecten (0,5 miljoen). Anderzijds zijn de effecten van het Cao-akkoord en de aanpassing van de ABP-premies verwerkt in het resultaat (0,6 miljoen).

Correctie BTW compensatiefonds
In 2021 heeft een correctie voor het BTW compensatiefonds en BTW plaatsgevonden. Hierdoor heeft zowel een extra betaling als een teruggave plaats moeten vinden. Per saldo levert dit een nadeel op van +/- €100.000.

Nog te besteden middelen als gevolg van de nieuwe CAO's gemeenten
De VNG en de vakbonden zijn tot een akkoord gekomen. Daarmee zijn de afspraken uit het principeakkoord definitief gemaakt. De looptijd van de nieuwe CAO's is van 1 januari 2021 tot en met 1 januari 2023. De nieuwe afspraken hebben financiële gevolgen, waaronder stijging van salarissen en een eenmalige uitkering. Dit heeft geleid tot een extra kostenpost van € 1,57 miljoen in 2021.

Groene Metropool
Voor De Groene Metropoolregio is er in 2021 € 1,98 miljoen aan kosten gemaakt. Daar staat tegen over dat de participerende partijen een bijdrage hebben geleverd van in totaal 2,2 miljoen. Per saldo 0,22 miljoen voordeel.
De Groene Metropoolregio (als opvolger van het GO Regio Arnhem Nijmegen) zit in 2021 nog in de begroting van de gemeente Arnhem, maar voert vanaf 1-10-2021 hun eigen administratie en maakt sindsdien geen onderdeel meer uit van de gemeentelijke begroting

Gemeentefonds
Het voordeel op het gemeentefonds ontstaat vanwege het feit dat de september- en decembercirculaires 2021 niet in de begroting zijn verwerkt. De begroting is gebaseerd op de meicirculaire 2021. Uit de september- en decembercirculaire 2021 ontstaan de volgende effecten:

  • Als gevolg van wijzigingen in de uitkeringsfactor en actualisatie van de maatstaven ontstaat een voordeel van € 0,3 miljoen.
  • In het kader van behoedzaamheid rekenen we eventuele ruimte onder het plafond van het BTW-compensatiefonds vooraf niet mee. Voor 2021 valt deze vrij en dit levert een voordeel van € 2,4 miljoen op.
  • Nieuwe middelen in de vorm van decentralisatie-uitkeringen en taakmutaties voor het uitvoeren van diverse taken van in totaal € 3,9 miljoen. Een groot deel hiervan is in de decembercirculaire bekend gemaakt. Hiervan wordt voorgesteld deze over te hevelen naar de programma's waarbinnen deze taken worden uitgevoerd ter dekking van de kosten vanaf 2022 (zie onder dotaties reserve).
  • Wijzigingen in taakmutaties, decentralisatie- en integratie-uitkeringen die niet overgeheveld zijn naar het beleidsveld leveren een nadeel voor de algemene middelen op van € 1,9 miljoen. Hierin is de uitname van de Wet langdurige zorg (Wlz) van € 1,6 miljoen opgenomen. Op programma S07 Zorg ontstaat hierdoor een voordeel van eenzelfde omvang. Voor de jaren vanaf 2022 wordt de begroting van het beleidsveld hierop aangepast.
  • Voor een aantal compensatiemaatregelen over 2021 is de exacte verdeling en daarmee het bedrag per gemeente nog niet bekend c.q. opgenomen, omdat bijvoorbeeld voor het bepalen van de definitieve compensatie van de inkomstenderving over 2021 de afspraak geldt dat dit in 2022 gebeurt op basis van de vastgestelde jaarrekeningcijfers 2021. Op basis van deze systematiek hebben we in 2021 (en 2022) nog geen toekenningsbeschikking gehad van een aanvullende financiële compensatie, en tevens kunnen we geen voldoende en nauwkeurige schatting van ons aandeel maken omdat wij geen inzicht hebben in de kosten en inkomstenderving van alle andere gemeenten. Op grond van deze gehanteerde overweging verwerken we deze compensatie in 2022.

Dotaties reserve als gevolg van resultaat gemeentefonds
In 2021 hebben negen niet begrote dotaties aan de reserves plaatsgevonden, als gevolg van het resultaat uit het gemeentefonds ter grootte van € 3.875.972:

  1. In de decembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen voor het opvangen van de exploitatietekorten van de Sociale Werkbedrijven. Deze middelen worden ter gedeeltelijke dekking voor verlenging van het aanwijsbesluit van Scalabor gebruikt en in 2023 ingezet. Om die reden wordt het budget gereserveerd in de BR Taakmutaties GF/overloop.
  2. In de decembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen in het kader van versterking dienstverlening gemeenten. In het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) is toegelicht dat naast de hersteloperatie voor getroffen ouders en kinderen, ook maatregelen nodig zijn die structureel tot brede verbeteringen in beleid en uitvoering moeten leiden. Onderdeel hiervan is het versterken van de dienstverlening bij alle onderdelen van de overheid, waaronder de gemeenten. Deze middelen worden vanaf 2022 ingezet en om die reden gereserveerd in de BR Taakmutaties GF/overloop.
  3. In de decembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen voor de kosten die gemeenten maken voor informatievoorziening in voorbereiding op het nieuwe inburgeringsstelsel en voor het ondersteunen van de zogenaamde Einde lening inburgeringsplichtig (ELIPs). Dit zijn inburgeraars die hun lening voor de inburgering (vrijwel) volledig hebben uitgeput, maar nog steeds inburgeringsplichtig zijn. Conform afspraak worden deze middelen gedoteerd aan de BR Inburgering, integratie en asiel voor dekking van de gemaakte kosten vanaf 2022.
  4. In de decembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen voor de zogenaamde erfgoeddeal met als doel om de relatie tussen erfgoed en de inrichting van de leefomgeving te versterken. De kosten voor project renaissance Velperweg worden vanaf 2022 besteed en om die reden worden de middelen gedoteerd aan de BR Taakmutaties GF/overloop.
  5. In de decembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen in het kader van het experiment gesloten coffeeshopketen, waarin Arnhem een van de deelnemende gemeenten is. De bijdrage houdt verband met het uitvoeren van deze extra werkzaamheden, zoals het uitvoeren van toezicht en handhaving. Deze middelen worden vanaf 2022 besteed en om die reden gereserveerd in de BR Taakmutaties GF/overloop.
  6. In de decembercirculaire zijn middelen toegevoegd in het kader van de kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht. Besteding van deze middelen vindt in 2022 plaats en het budget wordt om die reden gereserveerd in de BR Taakmutaties GF/overloop.  
  7. In de septembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen voor de kosten van de handhaving van de quarantaineplicht in het kader van Covid-19. Conform afspraak worden deze middelen gedoteerd aan de BR Taakmutaties GF/overloop, zodat Arnhem en de regiogemeenten hieruit in 2022 de kosten kunnen dekken.
  8. In de septembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen voor de kosten inzake de Europese richtlijn energieprestatie gebouwen. Besteding van deze middelen vindt plaats in 2022, om die reden vindt de dotatie aan de BR Taakmutaties GF/overloop plaats.
  9. In de septembercirculaire 2021 zijn middelen ontvangen in het kader van uitvoering en implementatie van Breed offensief om meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. Besteding van de middelen vindt in 2022 plaats en om die reden wordt dit budget gereserveerd in de BR Taakmutaties GF/overloop.
Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53