Zorg

Wat heeft het gekost

Toelichting financiële afwijkingen

Hieronder worden de grootste afwijkingen tussen de Begroting 2021 en rekening verklaard.

Onderwerp

Totale

V/N

Toelichting

C

I/S

AR/

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

4.151

V

Zorg

2.154

V

Beschermd wonen

N

I

AR

Zorg

1.604

V

Compensatie rijk WLZ uitname (nadeel S00)

N

I

AR

Zorg

1.165

V

WMO begeleiding

N

I

AR

Zorg

205

V

Sociaal hospitaal

N

I

AR

Zorg

68

V

Doelgroepenvervoer

N

I

AR

Zorg

55

V

Huishoudelijke ondersteuning

N

I

AR

Jeugd /Jeugdzorg

-1.100

N

Jeugdzorg

N

I

AR

Baten

3.984

V

Zorg

1.834

V

Eigen bijdrage

N

I

AR

Zorg

898

V

Rijksbijdrage Kinderopvangtoeslagaffaire

N

I

AR

Zorg

625

V

Terugvordering meerkosten corona

N

I

AR

Zorg

393

V

Ontvangsten rijk en regio

Zorg

234

V

Terugvordering zorgaanbieders

N

I

AR

Toevoegingen aan reserves

0

Onttrekkingen aan reserves

0

Beschermd wonen
Van het voordeel wordt circa € 2,1 miljoen vermeld op het programma S07 Zorg en circa € 4,1 miljoen op de wijkprogramma’s. Vanaf 2021 is de Wet Langdurige Zorg (Wlz) opengesteld voor mensen met psychiatrische problematiek. Een aanzienlijk deel van de inwoners die een toewijzing Beschermd Wonen had, is doorgestroomd naar de Wlz. In de septembercirculaire 2021 heeft het Rijk aangegeven met welk bedrag de Integratieuitkering Beschermd Wonen verlaagd werd. De lasten zijn in 2021 door de uitstroom van cliënten harder gedaald dan de uitname van het budget. In de resultaatbestemming wordt een voorstel gedaan om dit incidentele voordeel toe te voegen aan de bestemmingsreserve Wmo & Jeugdzorg en hiermee kan bijdragen aan het opvangen van het tekort Beschermd Wonen dat zal ontstaan door het nieuwe objectief verdeelmodel.

De uitstroom van cliënten naar de Wlz heeft mogelijk ook een beperkend effect op het aantal cliënten in andere zorgvormen binnen de Wmo.

Compensatie Rijk Wlz uitname (Nadeel zie S00)
In programma S00 Bestuur, dienstverlening en financiën worden wijzigingen in de rijksuitkeringen verantwoord die niet overgeheveld zijn naar een beleidsveld. De uitname i.v.m. de Wet langdurige zorg (Wlz) van € 1,6 miljoen zorgt voor een nadeel op de algemene middelen. Hier staat een voordeel van dezelfde omvang tegenover op het programma S07 Zorg. Voor de jaren vanaf 2022 wordt de begroting van het beleidsveld hierop aangepast.

Wmo begeleiding
Van het voordeel wordt circa € 1,2 miljoen vermeld op programma S07 Zorg en circa € 300,000 op de wijkprogramma’s. De daling van kosten waar in Turap-2 2021 en bestuursrapportages al over gerapporteerd is, zet zich vooralsnog door. We verwachten dat de verscherpte eisen in de inkoop medio 2020 en meer aandacht voor rechtmatigheid van zorgverlening door aanbieders bijgedragen hebben aan deze daling. Ook zijn, mede door de nieuwe beleidsregels, andere vormen van zorg ingezet. Deze zorg past goed bij de zorgvraag, maar is vaak goedkoper.

Sociaal Hospitaal
In 2020 is Arnhem gestart met Sociaal Hospitaal, een pilot waarbij het Instituut voor Publieke Waarden (IPW) Arnhem helpt om bij multiprobleemhuishoudens te komen tot een eigen integraal maatwerkplan. Doel is om een doorbraak te realiseren om de situatie van de inwoner te verbeteren. De uitvoeringskosten van IPW voor deze doorbraakmethode zijn in 2021 lager uitgevallen dan begroot, met name omdat het "bureaucratie-vrije budget" dat beschikbaar is per casus, niet volledig is uitgegeven. In de loop van 2022 wordt naar verwachting een voorstel aan de raad voorgelegd over de manier waarop de aanpak wordt voortgezet.

Doelgroepenvervoer
Van het voordeel wordt € 68.000 op het programma S07 Zorg vermeld en circa € 1,0 miljoen op de wijkprogramma's. Bij doelgroepenvervoer is door corona het gebruik afgenomen. Bovendien zijn in 2020 nieuwe beleidsregels Wmo en Jeugdwet vastgesteld en is een nieuwe verordening leerlingenvervoer aangenomen. Dit alles heeft geleid tot een positief resultaat doelgroepenvervoer. Dit resultaat is aanvullend op Turap-2 2021.

Huishoudelijke ondersteuning
Van het voordeel wordt € 55.000 bij het programma S07 Zorg vermeld en € 295.000 op de wijkprogramma's. Bij Turap-2 was de verwachting dat de stijging in het aantal cliënten een financieel effect zou hebben. Dit effect is minder dan verwacht, omdat de groei te zien is bij de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning en niet bij de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning. De tarieven bij de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning zijn lager dan de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning, zodoende is dit financieel gunstiger. Tevens is er een daling te zien bij de PGB’s en deze daling kan te maken hebben met de openstelling van de Wlz.

Jeugdzorg
Tegenover het nadeel van € 1,1 miljoen staat er een voordeel van € 709.000 op de wijkprogramma's. Totaal nadeel voor de jeugdzorg is € 391.000. In Turap-2 2021 is aangegeven dat de verwachte groei in de Jeugdzorg, die tot grote tekorten zou leiden, niet optreedt. Hierdoor blijkt het bedrag van € 2,0 miljoen, dat eerder uit behoedzaamheid aan de begroting Jeugdzorg is toegevoegd, deels overbodig te zijn en is bij Turap-2 2021 de begroting verlaagd. Ondanks dat het aantal ingezette trajecten nog steeds terugloopt, blijken de totale kosten Jeugdzorg sinds september toegenomen. Dit kan veroorzaakt worden doordat kinderen langer in behandeling blijven. Corona is hierbij van invloed. Behandelaren geven aan dat de kans op terugval groter is als jongeren na behandeling weer in dezelfde situatie terugkeren. Specifiek bij GGZ-behandelaars en bij aanbieders van jeugdverblijfszorg zien we de omzetten stijgen. Dit wordt nauwlettend gemonitord om te bepalen wat het effect van deze stijging is voor 2022 en verder.

Eigen bijdrage
Vanuit het CAK heeft de gemeente Arnhem nog een eigen bijdrage over oude boekjaren ontvangen.  
Bij het CAK heeft in 2020 een systeemwijziging plaatsgevonden waardoor de afdrachten onvolledig waren in 2020 en we geen inzicht hadden in de hoogte van de geïnde eigen bijdragen in 2020. Dit heeft geresulteerd in een lagere afdracht eigen bijdragen in 2020 en heeft in 2021 juist geleid tot een hoger bedrag. Totaal bedrag is € 840.000. Daarnaast is het verwachte effect van de openstelling van de Wet langdurige zorg gunstiger dan aangekondigd bij Turap-2 2021.

Rijksbijdrage Kinderopvangtoeslagaffaire
Eind 2021 heeft het rijk bekend gemaakt dat de gemeenten een compensatie krijgen voor de verleende hulp aan gedupeerden van de toeslagenaffaire. Voor deze inwoners van de gemeente Arnhem is ook zorg ingezet binnen zowel WMO als Jeugdzorg. Deze compensatie staat tegenover de lasten die voor deze inwoners in de lasten 2021 zijn opgenomen.

Terugvordering meerkosten corona
Als centrumgemeente heeft de gemeente Arnhem de meerkosten corona voor de regio betaald.  De gemeente Arnhem heeft vervolgens de lasten die betrekking hebben op andere gemeenten, bij desbetreffende gemeenten teruggevorderd.

Ontvangsten Rijk en regio
Niet alle rijksmiddelen die in de loop van 2021 zijn ontvangen, zijn opgenomen in de begroting. Tegenover deze baten staan even hoge lasten. Hier staat een nadeel op de lasten tegenover (dit is onderdeel van het totale nadeel Jeugdzorg). Het voordeel wordt voornamelijk veroorzaakt door de specifieke uitkering van het Rijk voor de transitie van vastgoed Jeugdzorgplus van Pactum/OG Heldring. Doel van deze specifieke uitkering is investeren in het voorkomen van gesloten plaatsingen van jongeren en verbeteren van Jeugdzorgplus.

Terugvordering zorgaanbieders
Naar aanleiding van rechtmatigheidsonderzoeken zijn zorggelden teruggevorderd.

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53