Arnhem is beter bereikbaar

Inzetten van schone, slimme en duurzame mobiliteit

Inzetten van schone, slimme en duurzame mobiliteit

Doel

Inzetten van schone, slimme en duurzame mobiliteit

We willen de impact van verkeer en vervoer verkleinen door in te zetten op schone, slimme en duurzame mobiliteit. Daar waar het bij de eerste twee doelen vooral om het doelgroepen- en gebruikersperspectief gaat, draait het bij dit doel om het maatschappelijke perspectief. Het beperken van de uitstoot van fijnstof en CO2 en van de geluidhinder is fundamenteel bij schone, slimme en duurzame mobiliteit. Ook maakt de technologie alternatieve vervoermiddelen en -systemen mogelijk, denk aan de e-bike, elektrische auto's en voertuigen op waterstof. Het sturen van gedrag is minstens zo belangrijk: bewustwording van effecten en alternatieven. Dit draagt bij aan het behouden en verbeteren van een leefbare stad. We willen de impact van verkeer en vervoer verkleinen door in te zetten op schone, slimme en duurzame mobiliteit. Hoe we dit exact gaan doen staat beschreven in hoofdstuk S10 (klimaat en energie).

Turap 2 2021

We werken aan een beleidskader deelmobiliteit. Er zijn meerdere ontwikkelingen in de stad die het noodzakelijk maken om een beleidskader inclusief beleidsregels vast te stellen als leidraad voor vergunningverlening en verkeersbesluiten voor deelvervoer. Er is namelijk een aantal aanbieders van deelvervoer die óf willen uitbreiden (zoals Greenwheels en Mywheels), of willen toetreden tot de markt in Arnhem. Daarnaast spelen er meerdere wijkinitiatieven om elektrische deelauto's te plaatsen (Heijenoord, Angerenstein, Spijkerkwartier en Cranevelt/Alteveer).

Er is verder gebouwd aan laadinfrastructuur voor elektrische auto's. Parallel daaraan werken wij aan een uitvoeringskader elektrisch laden dat beschrijft hoe wij de regie houden en invulling geven aan de transitie naar elektrisch vervoer en de publieke, semi-publieke en private laadinfrastructuur die hiervoor benodigd is. Ook worden er steeds meer projecten voorbereid om het gebruik van schoon vervoer (fiets, OV) te stimuleren.

Jaarverslag 2021

Het beleidskader deelmobiliteit is in concept gereed. Er zijn meerdere ontwikkelingen in de stad die het noodzakelijk maken om een beleidskader inclusief beleidsregels vast te stellen als leidraad voor vergunningverlening en verkeersbesluiten voor deelvervoer. Er is namelijk een aantal aanbieders van deelvervoer die óf willen uitbreiden (zoals Greenwheels en Mywheels), of willen toetreden tot de markt in Arnhem. Daarnaast spelen er meerdere wijkinitiatieven om elektrische deelauto's te plaatsen (Heijenoord, Angerenstein, Spijkerkwartier en Cranevelt/Alteveer).

Er is verder gebouwd aan laadinfrastructuur voor elektrische auto's en het uitvoeringskader elektrisch laden is vastgesteld. Ook worden er steeds meer projecten voorbereid om het gebruik van schoon vervoer (fiets, OV) te stimuleren.

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53