Maatregelenpakket voor alternatieven: fiets en openbaar vervoer
Inspanning
Maatregelenpakket voor alternatieven: fiets en openbaar vervoer | |
De afgelopen jaren is er beleid opgesteld voor zowel de fiets als het openbaar vervoer. We gaan nu aan de slag met het voorbereiden en uitvoeren van concrete fiets- en hoogwaardig openbaar vervoer projecten. Hiermee geven wij deze infrastructuur een impuls en worden deze modaliteiten aantrekkelijker. | |
Turap 2 2021 | |
---|---|
In het huidige coalitieakkoord heeft de bereikbaarheid van de stad Arnhem prioriteit gekregen. Dat heeft geresulteerd in een toenemend aantal fiets- en openbaar vervoerprojecten. Extra inzet op deze duurzame vervoerswijzen is ook noodzakelijk vanwege de verstedelijkingsopgave en de daarmee samenhangende noodzaak om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. In samenwerking met de provincie en de regio zetten we vol in op de fiets en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Er wordt gewerkt aan de voorbereiding van de Arnhemse delen van de snelfietsroute Arnhem - Dieren, het project Westervoortsedijk, HOV IJssellaan en bussenplein Kronenburg en Hub rozet. We gaan de bestemmingsreserve bereikbaarheid inzetten voor de gemeentelijke bijdrage aan fietsprojecten en andere emissievrije verkeersprojecten (motie 20M248 voorrang voor fiets en ander emissievrijverkeer en de motie 21M21 budget voor accentnota fiets). Hierdoor kunnen we extra projecten in voorbereiding nemen. Belangrijkste daarvan zijn het verbeterplan RijnWaalpad, snelfietsroute Schuytgraaf en de stadsfietsroute Arnhem Noord-Alteveer. We hebben daarnaast het onderzoek 'Rijnkruisingen voor de Fiets, op weg naar de toekomst' uitgevoerd. Het is een technisch onderzoek naar de mogelijkheden om de infrastructuur over de Rijn fietsvriendelijker te maken, vanuit het doel verminderen barrièrewerking, fietsstimulering en het perspectief van een groeiende stad. Als invulling van de motie 'Meer fiets, minder auto' (20M05) is een advies opgesteld met de titel 'Meer ruimte voor de fiets'. Dit rapport is een opsomming van Arnhemse gebiedsontsluitingswegen waar een veilige (vrijliggende) fietsvoorziening ontbreekt, en waar fietsstraten mogelijk zijn. Ook hebben we bijgedragen aan de 'Meerjaren Regioagenda Fiets 2021-2024' en hebben we in het kader van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) bijgedragen aan een contourenschets met fietsprojecten voor de komende periode. | |
Jaarverslag 2021 | |
In het huidige coalitieakkoord heeft de bereikbaarheid van de stad Arnhem prioriteit gekregen. Dat heeft geresulteerd in een toenemend aantal fiets- en openbaar vervoerprojecten. Extra inzet op deze duurzame vervoerswijzen is ook noodzakelijk vanwege de verstedelijkingsopgave en de daarmee samenhangende noodzaak om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. In samenwerking met de provincie en de regio zetten we vol in op de fiets en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Er wordt onder andere gewerkt aan de voorbereiding van de Arnhemse delen van de snelfietsroute Arnhem - Dieren, en van de projecten HOV IJssellaan, bussenplein Kronenburg, Velperweg en Hub Rozet. Het project Westervoortsedijk is momenteel in uitvoering. Met het raadsbesluit over de fietsenstalling Hub Rozet is een belangrijke stap gezet richting de realisatie van een nieuwe bewaakte fietsenstalling in de zuidelijke binnenstad. Ook met het collegebesluit voor de Velperweg is een belangrijke stap gezet richting de realisatie van dit project. We gaan de bestemmingsreserve bereikbaarheid inzetten voor de gemeentelijke bijdrage aan fietsprojecten en andere emissievrije verkeersprojecten (motie 20M248 voorrang voor fiets en ander emissievrijverkeer en de motie 21M21 budget voor accentnota fiets). Hierdoor kunnen we extra projecten in voorbereiding nemen. Belangrijkste daarvan zijn het verbeterplan RijnWaalpad, snelfietsroute Schuytgraaf, snelfietsroute Arnhem - Wageningen en de stadsfietsroute Arnhem Noord-Alteveer. We hebben daarnaast het onderzoek 'Rijnkruisingen voor de Fiets, op weg naar de toekomst' uitgevoerd. Het is een technisch onderzoek naar de mogelijkheden om de infrastructuur over de Rijn fietsvriendelijker te maken, vanuit de doelen verminderen barrièrewerking, fietsstimulering en het perspectief van een groeiende stad. | |