Onderwijs: Arnhemmers met dezelfde talenten hebben dezelfde kansen (inclusief onderwijshuisvesting)

Kansen voor de toekomst

Kansen voor de toekomst

Doel

Kansen voor de toekomst

We willen schooluitval verder terugbrengen. Voor jongeren in kwetsbare posities ontwikkelen we een sluitende aanpak tot 27 jaar, zodat voorkomen wordt dat jongeren tussen wal en schip vallen. Voor volwassenen pakken we laaggeletterdheid aan. Jongeren worden eigentijds en betekenisvol opgeleid voor de arbeidsmarkt van morgen en als burgers die bijdragen aan de maatschappij. Via de Citydeal Kennismaken bieden we jongeren bijvoorbeeld innovatief onderwijs middenin de maatschappij aan en benutten we de kennis van studenten bij het oplossen van maatschappelijke problemen. We zetten in op een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, zodat jongeren het beste uit zichzelf kunnen halen.

Turap 2 2021

Afgelopen schooljaar heeft voornamelijk in het teken gestaan van de effecten van corona op het onderwijs. Voorbeelden hiervan zijn de omschakeling naar hybride werken en zorgen dat de leerlingen zoveel mogelijk lesstof krijgen aangeboden.
We zien een beweging van onderwijs richting de wijk. Waarbij ze maatschappelijke vraagstukken uit de wijk integreren in het onderwijs. Bovendien signaleren we een trend in het onderwijs waarbij adequate hulp aan kwetsbare jongeren steeds doelgerichter en efficiënter wordt ingericht met behulp van school maatschappelijk werk. Gezien de omstandigheden rondom de coronamaatregelen lopen we niet achter op de koers.

Jaarverslag 2021

Het jaar 2021 heeft voornamelijk in het teken gestaan van de effecten van corona op het onderwijs. Voorbeelden hiervan zijn de omschakeling naar hybride werken en zorgen dat de leerlingen zoveel mogelijk lesstof krijgen aangeboden.

We zien een beweging van onderwijs richting de wijk. Waarbij de maatschappelijke vraagstukken uit de wijk worden geïntegreerd in het onderwijs. Bovendien signaleren we een trend in het onderwijs waarbij adequate hulp aan kwetsbare jongeren steeds doelgerichter en efficiënter wordt ingericht met behulp van schoolmaatschappelijk werk. Ondanks de coronamaatregelen lopen we niet achter op de koers.

De uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs maakt verbinding en een sterkere samenwerking tussen de gemeente en scholen mogelijk. Vanuit de gemeente zijn er middelen beschikbaar gesteld om projecten te starten waarbij de psychosociale achterstand buiten schooltijd kan worden aangepakt. Dit hangt nauw samen met de ontwikkeling van de pedagogische wijk. Bovendien heeft de gemeente met VIOS (Veiligheid in om school) een sterk programma uitgerold waarbij alle samenwerkingspartners met elkaar de (sociale) veiligheid van Arnhemse jongeren waarborgen. Dit systeem kent een goede signaleringsfunctie waarbij tijdig kan worden ingegrepen indien jongeren, door wat voor omstandigheden dan ook, gehinderd worden om dagelijkse schoolgang veilig te beleven.

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53