Duurzame mobiliteit: reductie van 42 kT CO2 in 2030
Doel
Duurzame mobiliteit: reductie van 42 kT CO2 in 2030 | |
De focus van de CO2-reductie bij duurzame mobiliteit ligt op twee vlakken: gedragsverandering en zero emissie voertuigen. Gedragsverandering speelt een rol bij de werkgeversaanpak, aanpak mobiliteitsbewegingen stadslogistiek en het stimuleren van deelvervoer. Daarnaast zet Arnhem in op zero emissie mobiliteit op een breed vlak: van opladen en tanken van waterstof tot en met de nul emissie OV-concessie. Met name op het gebied van laden en tanken wordt in de eerste jaren veel vooruitgang geboekt. | |
Turap 2 2021 | |
---|---|
De meest recente data over CO2 uitstoot van verkeer en vervoer zijn van 2018. De data laten een licht stijgende trend van CO2 uitstoot zien sinds 2015. In 2018 was de CO2 van verkeer en vervoer uitstoot 5 kT hoger dan in peiljaar 2017. Het is nog niet zeker of de doelstelling wordt gehaald. | |
Jaarverslag 2021 | |
De meest recente data over CO2 uitstoot (Landelijke klimaatmonitor) zijn van 2020. Hieruit is een licht dalende trend voor verkeer en vervoer zichtbaar sinds 2015. Sinds referentiejaar 2017 is 2,6 kT CO2 gereduceerd. Welk deel hiervan een gevolg is van autonome ontwikkelingen en welk deel van programma-inspanningen is niet te achterhalen. Voor de actualisatie van de monitoring van de CO2-uitstoot en -reductie verwijzen we naar het monitoringsdashboard van het programma NemiA dat in het tweede kwartaal van 2022 verschijnt. | |