Hieronder worden de belangrijke gemeentebrede risico’s (met hoogste invloed% en risicoscore) in de Top 15 toegelicht, die samen ongeveer 75% uitmaken van de totale omvang van de benodigde weerstandscapaciteit van €35 miljoen voor het risicoprofiel. De coronarisico’s bij de jaarrekening hebben een lager invloed percentage en komen niet meer voor in onderstaand overzicht van de Top risico’s.
Er wordt een onderverdeling gemaakt van de belangrijke risico's per programma en portefeuilleonderdeel:
Risicogebeurtenis | Kans | Geld | Geld (Max) | Risico score | Invloed (%) | Gewijzigd t.o.v. Begroting 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | ||||||
WE01 Financiën | ||||||
Herijking gemeentefonds/nieuw verdeelmodel Beschermd Wonen | ||||||
Naar verwachting wordt met ingang van 2023 de herijking van het gemeentefonds geeffectueerd. Er zijn aparte onderzoeken uitgevoerd op drie onderdelen. De klassieke taken, het sociaal domein (samen de algemene uitkering) en beschermd wonen. De verschillende onderdelen zullen verschillende herverdeeleffecten kennen, maar omdat alle gemeentefondsmiddelen vrij besteedbaar zijn, is met name het totaaleffect van belang. Het totale proces loopt vertraging op vanwege het kritische advies ROB en de verschillende lobby-trajecten van (nadeel)gemeenten. Het is onzeker of het ingangsjaar 2023 gehaald wordt. | ||||||
5 | 5 | € 14.500.000 | 25 | 24,4% | Gewijzigd (+) | |
WF06 Bedrijfsvoering | ||||||
Benodigde capaciteit beleid SBR niet in lijn met begroting | ||||||
In de afgelopen jaren is een groeiende onevenwichtigheid ontstaan tussen de formatieve en daadwerkelijk ingezette capaciteit bij het cluster Strategie, beleid en regie (SBR). Er is een extern onderzoek uitgevoerd om de opgaven en de bezetting in verband met elkaar te bezien en af te zetten tegen vergelijkbare gemeenten. Voor de jaren 2021 en 2022 zijn er weinig tot geen sturingsmogelijkheden om de bezetting te beïnvloeden. In die jaren is het als een knelpunt in de begroting meegenomen. Vanaf 2023, als ook de besluitvorming over het onderzoek heeft plaatsgevonden en daarop eventuele vervolgacties zijn opgesteld, zijn de sturingsmogelijkheden groter. In afwachting van besluitvorming over het onderzoek is het knelpunt niet structureel in de begroting verwerkt, maar als risico opgenomen. | ||||||
4 | 5 | € 2.000.000 | 20 | 4,6% | Gewijzigd (+) | |
De Connectie | ||||||
De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt: | ||||||
4 | 5 | € 2.650.000 | 20 | 4,1% | Ongewijzigd | |
Bedrijfsvoering | ||||||
Het risico bestaat dat er op de bedrijfsvoering een financieel tekort ontstaat, bijvoorbeeld als gevolg van afrekeningen/meerwerk van De Connectie. | ||||||
3 | 5 | € 2.500.000 | 15 | 3,3% | Gewijzigd (-) | |
S04 Onderwijs | ||||||
Onderwijshuisvesting | ||||||
Integraal Huisvestingsplan Voortgezet Onderwijs (IHP-VO) | ||||||
Er wordt een nieuw Integraal Huisvestingsplan Voortgezet Onderwijs (IHP-VO) opgesteld. Voor de op basis van dit plan nog vast te stellen noodzakelijke investeringen ontbreekt nog voldoende dekking. Naast inhoudelijke afwegingen die in het IHP-VO gemaakt zullen worden, moet worden gekeken naar wat financieel haalbaar is en welke prioriteiten gesteld kunnen en mogen worden. Vanwege de bestaande huisvestingssituatie van Guido de Bres is voor deze school in de perspectiefnota reeds een bedrag opgenomen voor nieuwbouw/grootschalige renovatie van €7 miljoen. | ||||||
2 | 5 | € 3.000.000 | 10 | 1,7% | Gewijzigd (+) | |
S05 Cultuur | ||||||
WC01 Cultuur en erfgoed | ||||||
Stadstheater/Lauwersgracht alliantie | ||||||
Er moeten mogelijk extra kosten worden gemaakt voor het onderhoud aan pand en installaties van het Stadstheater om deze langer in de lucht te houden. Zolang nog niet is gestart met de bouw, kunnen er gebreken zijn die acuut moeten worden verholpen. Dit kan zelfs zover gaan dat er voorstellingen moeten worden geannuleerd door (technische) gebreken. Nu de bouw langer op zich laat wachten, waarschijnlijk vijf tot zes jaar, wordt het risico actueler. Technische analyse op zowel het gebouw als de installaties is momenteel in uitvoering, eerste conceptrapport wordt begin 2022 verwacht. | ||||||
4 | 5 | € 1.500.000 | 20 | 2,0% | Ongewijzigd | |
S06 Participatie en armoedebestrijding | ||||||
WD01 Werk en inkomen | ||||||
Inkomensregelingen (BUIG); maximaal eigen risico | ||||||
Op BUIG geldt, middels de vangnetregeling, een maximaal eigen risico van 10% (gekoppeld aan de hoogte van het budget). Het maximaal eigen risico bedraagt op basis van het nader voorlopige BUIG 2022 €11,0 mln. Op basis van de begrotingssystematiek BUIG van Arnhem wordt voorgesteld in de exploitatie 2022 rekening te houden met een tekort van €3,7 mln. Het verschil tussen het maximale eigen risico en het tekort in de begroting à €7,3 mln. is opgenomen. | ||||||
4 | 5 | € 7.300.000 | 20 | 9,6% | Gewijzigd (-) | |
Scalabor Detacheringsvergoeding | ||||||
Gemeenten hebben voor 5 jaar afgesproken dat de SW'ers om niet worden ingezet bij Scalabor. Aan het einde van deze periode (einde 2022) wordt deze afspraak herzien. Het is de verwachting dat er dan per SW'er een bijdrage moet worden bepaald aan Scalabor. Het financieel effect treedt op vanaf 2023 en schatten we op dit moment in op gemiddeld €1,7 miljoen voor Arnhem per jaar voor de periode 2023-2025. | ||||||
5 | 5 | € 1.700.000 | 25 | 2,9% | Gewijzigd (+) | |
Re-integratiebudget - Rijksontwikkelingen | ||||||
Het re-integratiebudget staat onder druk. Er is geen ruimte voor extra zaken. De participatiemiddelen zijn onder andere nodig om de ambitie in de begroting op het gebied van werk te realiseren. Onder andere vanwege rijksontwikkelingen bestaat het risico dat niet op het juiste moment geld beschikbaar is om in te zetten: | ||||||
4 | 5 | € 2.000.000 | 20 | 2,6% | Gewijzigd (-) | |
Scalabor afwaarderingsrisico | ||||||
Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken: | ||||||
2 | 5 | € 3.500.000 | 10 | 2,0% | Ongewijzigd | |
S12 Wonen en leefomgeving | ||||||
WE02 Wonen | ||||||
Niet halen gewenste woningbouwontwikkeling en afspraken woondeal / ontbreken voldoende dekking voor plankosten | ||||||
De gemeente Arnhem heeft afspraken gemaakt over de realisatie van de woondeal en daarin opgenomen verstedelijkingsopgave. De bouw van woningen vergt voorbereidingskosten. | ||||||
4 | 5 | € 3.500.000 | 20 | 4,9% | Ongewijzigd | |
Planschade plan van aanpak woningsplitsing en verkamering | ||||||
Op 16 december 2020 is het facetbestemmingsplan woningsplitsing en verkamering onherroepelijk geworden. Dit bestemmingsplan beperkt de bouw- en gebruiksmogelijkheden van eigenaren. Hierdoor bestaat er een risico op planschadeclaims van eigenaren en andere rechthebbenden. Het verzoek om planschade kan tot vijf jaar na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan worden ingediend (tot eind 2025). Het risico op planschadeclaims is aan de orde voor het gebied (Spijkerkwartier e.o) waarvoor per juli 2019 een Voorbereidingsbesluit gold. Omdat voor de rest van de stad geldt dat het college tijdig kenbaar maakte dat een facetbestemmingsplan in voorbereiding was, konden eigenaren anticiperen op het nieuwe beleid, en is het risico voor het grootste deel van de stad gemitigeerd. | ||||||
3 | 5 | € 2.700.000 | 15 | 2,5% | Ongewijzigd | |
WA04 Openbare ruimte | ||||||
Beheerskosten Arnhem Centraal | ||||||
Naar aanleiding van de stand van het onderzoek dat wordt uitgevoerd naar alle lekkages op AC is het aannemelijker dat er verregaande herstelmaatregelen noodzakelijk zijn. Het 'slechts' treffen van beheer(s)maatregelen is niet afdoende en kan op de lange termijn naar verwachting ook teveel schade toebrengen aan de levensduur en kwaliteit van het beton. Daarnaast lijken veel herstelmaatregelen noodzakelijk te zijn in het gebied wat wordt toegerekend aan de openbare ruimte en daarmee ook onder de verantwoordelijkheid van de gemeente ondanks dat ProRail en NS-stations ook nadrukkelijk partij zijn in het verhelpen van de lekkages. | ||||||
3 | 5 | € 3.000.000 | 15 | 2,8% | Ongewijzigd |