Paragrafen

Bedrijfsvoering

Inclusief Arnhem
In de bestuursopdracht 2021-2026 is uitgesproken dat Arnhem een inclusieve werkgever wil zijn. Arnhem heeft behoefte aan verschillende perspectieven, achtergronden en inzichten om onze doe- en denkkracht te kunnen vergroten. Hierdoor kunnen we de opgaven van de stad beter aan, kunnen we effectiever onze diensten verlenen en zijn we meer toekomstbestendig. We willen dat alle inwoners zich herkennen in de gemeente en zich als klant, burger en partner welkom voelen bij de organisatie en het bestuur.

Daarnaast willen we door potentiële werknemers als aantrekkelijke werkgever worden gezien. Dit is nog meer van belang gezien de huidige krappe arbeidsmarkt. Ook willen we toewerken naar een inclusieve cultuur als norm.  Inclusie is een manier van met elkaar omgaan die noodzakelijk is om tot de beste resultaten te komen. In een inclusieve werkomgeving komen alle (toekomstige) werknemers tot hun recht. We willen een organisatie zijn waar we respect voor elkaar hebben en ruimte bieden aan eenieder zodat je mag zijn wie je bent. Een organisatie waar je de ruimte hebt om je te uiten en ideeën in te brengen. Dit vraagt om een cultuur waar onze medewerkers zich in een veilige omgeving openstellen voor elkaar en ruimte is voor verschillen. Een cultuur waarin gelijkwaardigheid het uitgangspunt is. Dit vraagt bewustwording en gedragsverandering van iedereen in de dagelijkse omgang.

Hiertoe is in 2021 een kwartiermaker Diversiteit en Inclusie aangetrokken, is een actieplan opgesteld, is de Diversity week georganiseerd en zetten wij sterk in op inclusief werven. De training 'selecteren zonder vooroordelen' is belangrijk om inclusief te werven. Een groot gedeelte van de leidinggevenden heeft deze training inmiddels gevolgd.
Arnhem maakt gebruik van de Barometer Culturele Diversiteit van het CBS en van de Nederlandse Inclusiviteitsmonitor, hiermee heeft de organisatie zicht op de ontwikkelingen. Middels de raadsbrief van 21 december 2021 (zaaknummer 626648) is de raad geïnformeerd over de meest actuele ontwikkelingen.

Verzuim en vitaliteit
Het ziekteverzuim is in 2021 beïnvloed door de coronapandemie. Door het (verplicht) thuiswerken is in algemene zin een daling te zien in het verzuimpercentage. Over heel 2021 is het verzuim binnen de Gemeente Arnhem uitgekomen op 5,73 % en is daarmee ondanks de coronapandemie niet veel gewijzigd ten opzichte van het jaar ervoor. In het laatste kwartaal van 2021 was een stijging te zien van het verzuim – overigens een landelijke trend – welke is te linken is aan COVID-19; enerzijds door het toegenomen aantal besmettingen, maar anderzijds ook door toegenomen klachten als gevolg van het langdurig thuiswerken. Denk hierbij aan minder verbinding, sociaal isolement en intensief beeldschermwerk.

De  meldingsfrequentie binnen de gemeente Arnhem is gemiddeld erg laag. Dit is niet nieuw: het verzuim wordt voor het grootste gedeelte verklaard door het (zeer) lange verzuim. Om dit te verlagen is triage - uitgevoerd door de arbodienstverlener - ingevoerd om het risico op langdurige uitval eerder in beeld te krijgen en tijdig effectieve interventies in te kunnen zetten. Ook zal de functie van casemanager/re-integratieadviseur worden ingevoerd ter ondersteuning. Het brede doel is om hiermee te voorkomen dat verzuim langer duurt dan nodig en om ervoor te zorgen dat voldaan wordt aan de eisen van Wet Verbetering Poortwachter. Gedurende 2021 is hier al een start mee gemaakt en zijn bijvoorbeeld ook de SMT’s (periodiek overleg met de bedrijfsarts) geïntroduceerd.

Kerngegevens personeel

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het aantal fte's bestuurlijk en ambtelijk opgenomen. De begrote formatie is gestegen naar 992 fte  in 2021.

Totaal aantal FTE Arnhem

Realisatie

Realisatie

Begroting

Realisatie

Bezetting

Bezetting

Formatie

Bezetting

2019

2020

2021

2021

Bestuur

49

46

46

46

Aantal FTE Raad

42

39

39

39

Aantal FTE College B&W

7

7

7

7

Personeel

908

949

992

997

Aantal FTE ambtelijke organisatie formatie

908

949

992

997

Zowel in de formatie als in de begrote personeelslasten is in 2021 rekening gehouden met de incidentele dekking voor de ontstane scheefgroei tussen formatie en bezetting binnen het cluster Strategie, Beleid en Regie (SBR). Dit verklaart in belangrijke mate de stijging van de formatie naar 992 fte in 2021.
Genoemde evenwichtigheid tussen formatie en bezetting binnen SBR heeft ertoe geleid dat een externe doorlichting is uitgevoerd. Daarbij zijn opgaven en bezetting in onderlinge verhouding beoordeeld en, daar waar mogelijk, vergeleken met andere gemeenten. De doorlichting is inmiddels afgerond; de uitkomsten moeten worden vertaald naar keuzes die betrekking hebben op opgaven, ambities en noodzakelijke beleidscapaciteit.
Het uiteindelijke resultaat op de totale personele lasten en baten is € 380.000 negatief. In dit resultaat zijn betrokken de afwijkingen op de loonsom, de inhuur, de kosten voor voormalige medewerkers rekening houdend met reeds gevormde voorzieningen, de emolumenten en de opbrengsten voor personeel. De opbrengsten uit personeel worden gerealiseerd vanuit externe partijen.

Realisatie

Begroting

Realisatie

Afwijking

2020

2021

2021

Bedragen x € 1.000

Aantal FTE ambtelijke organisatie

949

992

997

-5

Personeel

72.806

80.981

78.170

2.811

Inhuur gedekt uit loonsom

3.374

3.972

4.014

-42

Totaal loonsom

76.180

84.954

82.184

2.770

Inhuur gedekt uit overige middelen

11.590

15.851

18.917

-3.067

Totaal inhuur uit overige middelen

11.590

15.851

18.917

-3.067

Voormalig personeel

1.177

778

897

-119

Dekking uit voorziening

-885

-311

-347

35

Totaal voormalig personeel

292

467

550

-84

De totale inhuur over 2021 bedraagt € 22,9 miljoen. De kosten voor inhuur laten de afgelopen jaren een stijgende lijn zien. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • Als gevolg van de krappe arbeidsmarkt zien wij dat vacatures langer open staan. Om de continuïteit te kunnen waarborgen wordt tijdelijk ingehuurd. Dit zien wij niet alleen bij IT- of financefuncties, maar inmiddels veel breder.
  • Een tweede oorzaak zijn de vaak incidentele versnellingsmiddelen om doelen en / of projecten te realiseren. Deze versnellingsgelden onder andere als gevolg van de coronapandemie (Arnhemse herstelagenda), maar ook vanuit de Rijksoverheid zijn veelal incidenteel van aard. Het is niet logisch om hiervoor vaste medewerkers aan te trekken en derhalve worden hiervoor extern ingehuurd.

Inhuur externen

2018

2019

2020

2021

Bedragen x € 1.000

Begroot

9.033

11.409

11.320

19.823

Realisatie

10.388

14.303

14.963

22.931

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53