Paragrafen

Bedrijfsvoering

Uitbreiding digitale dienstverlening
Er is verder gewerkt aan het verbeteren van processen om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren. Ook is een begin gemaakt aan het beschikbaar maken van meer onlinediensten, onder andere bij Werk en Inkomen. Om beter inzicht te hebben in de beleving van de inwoners en beter te kunnen sturen op de kwaliteit van de dienstverlening is gestart met een continu klanttevredenheidsonderzoek. Dit zal continue verbetering en jaarlijkse rapportage aan de raad hierover mogelijk maken. Er is op alle onderwerpen veel samengewerkt met De Connectie.
De Omgevingswet is opnieuw uitgesteld. De voorbereiding van het Digitaal Stelsel Omgevingswet kent nog de nodige knelpunten, Arnhem is hier continu nauw op aangesloten. Zodra de Omgevingswet in werking treedt, kan Arnhem volgens de op dat moment geldende normen aansluiten.
Wat betreft het op orde brengen van de informatievoorziening op het gebied van het archief en informatiebeheer zijn er in 2021 minder stappen gezet dan gehoopt, onder andere door veel wisselingen in bemensing en gebrek aan expertises. Er wordt op dit moment een meerjarig verbeterplan voorbereid, de raad zal hier via de toezichtsverslagen van het Gelders Archief van op de hoogte worden gehouden. Afgezien van een aantal kleine restpunten, is de digitale dienstverlening rondom Diftar afgebouwd. De voorbereidingen van een online makelpunt voor sociaal maatschappelijk vastgoed zijn gedaan, dit komt in het eerste kwartaal 2022 live voor inwoners en ondernemers. In dat kwartaal wordt ook een website opgeleverd waarop alle kunstwerken in de openbare ruimte te vinden zijn.

Informatiegestuurde organisatie
Om informatiegestuurd werken duurzaam te borgen in de organisatie zijn analyseteams ingericht en is een team van data-ontwikkelaars opgezet. Daarnaast is de monitor op Zorg Dichterbij verder doorontwikkeld, is er voor Doorbraak naar werk een monitor vormgegeven en is er voor wijkveiligheid en dienstverlening een start gemaakt voor een monitor. Ook is er met het programma Mobiliteit een proces doorlopen om te komen tot meetbare doelen. Met de HAN is een convenant gesloten om samen te werken op data-analyse, mixed reality en 3D en inclusie en diversiteit, om met meer continuïteit van samenwerking kennis te delen en ontwikkelen.
In 2021 is veel tijd gestoken in het verbeteren van het proces rondom de WOB en het actief openbaar maken van de data. Dit heeft ertoe geleid dat er minder datasets zijn gepubliceerd dan gepland maar het biedt mogelijkheden dit beter te gaan doen. Hierover is de raad in december 2021 met een raadsbrief geïnformeerd. Arnhem participeert in de VNG-werkgroep rondom de nieuwe Wet Open Overheid (WOO) om goed voorbereid te zijn op de nieuwe wet.

Modernisering werkplek
Alle medewerkers van de gemeente hebben een laptop en bijna alle medewerkers hebben een smartphone van de gemeente. We nemen afscheid van de vaste desktops op de bureaus; de laptop is  met een docking station op kantoor te gebruiken met een beeldscherm, toetsenbord en muis. Dit betekent dat alle medewerkers op een veilige manier plaatsonafhankeljik kunnen werken, ook de medewerkers die vanwege de zwaarte van applicaties met speciale zwaardere apparatuur alleen op kantoor konden werken. De mogelijkheden om online samen te werken zijn uitgebreid en meer uitbreiding is in voorbereiding voor de eerste helft van 2022. Samen met ICT De Connectie zijn de werkplekken van Arnhem, Renkum, Rheden en De Connectie geharmoniseerd. Dit project vraagt ook capaciteit van gemeente Arnhem en loopt nog in 2022 door: alle applicaties worden gemigreerd van de oude naar de nieuwe omgeving. Dit zal ervoor zorgen dat ICT efficiënter kan werken, wat ruimte biedt voor focus op kwaliteit en innovatie. Het legt de basis om in de regio verder te harmoniseren en als regio de doelen van De Connectie te behalen. Het nieuwe intranet is opgeleverd, waarop meer ruimte is voor interactie, kennisdeling en samenwerking.
Er zijn meer ruimtes ingericht voor hybride vergaderen en er wordt in 2022 gekeken naar verdere uitbreiding hiervan. Het faciliteren met ICT-middelen van werknemers thuis is in voorbereiding. Dit zijn een beeldscherm, toetsenbord, muis en kabels om de laptop met het beeldscherm te verbinden, zodat mensen op maat hun werkplek kunnen inrichten, waarmee de werkplek thuis zoveel mogelijk gelijkwaardig kan zijn aan die op kantoor.

Informatieveiligheid, privacy & auditing
In 2021 zijn verdere stappen gezet om de informatieveiligheid en privacybescherming in de organisatie te verhogen. Op gebied van bewustwording is er in de gemeente een grootschalig medewerkersonderzoek gedaan naar de mate van bewustzijn op gebied van informatieveiligheid en privacy. Er is een start gemaakt om de resultaten en aanbevelingen uit dit onderzoek verder te verwerken. Dit zal in 2022 doorlopen. Tevens is er gestart met de voorbereidingen voor Europese aanbestedingen voor een ISMS systeem (information security management system) en middelen om bewustzijn te vergroten (bijvoorbeeld e-learnings en phishing testen). Deze aanbestedingen worden samen met de regio opgepakt.
De rol van CISO (chief information security officer) is door personele wijzigingen niet het gehele jaar vervuld geweest. Dit heeft geleid tot vertraging in onder andere de implementatie van de Baseline Informatieveiligheid Overheid. Sinds september is er weer een CISO in dienst en worden stappen gezet om de basis op orde te maken. In de jaarlijkse ENSIA (eenduidige normatiek single information audit) zelfevaluatie blijkt dat er binnen Arnhem verbetering nodig is. Naast de benodigde verbetering, is ook gekeken naar welke ambities Arnhem heeft op gebied van informatieveiligheid en privacy. Gezien de importantie van dit onderwerp zal over 2022 richting de raad een uitgebreidere verantwoording rondom informatieveiligheid en privacy volgen.

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53