Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Deze paragraaf geeft per type kapitaalgoederen inzicht in geldende kaders, ambitieniveau, planning en het in 2021 bereikte resultaat.
Bij het uitvoeren van het onderhoud aan de kapitaalgoederen streven we er naar zo veel mogelijk bij te dragen aan de ambities binnen de gemeente op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, klimaatadaptatie en verbinding te zoeken met herstructureringsopgaven. De beheerpannen voor de verschillende onderdelen vormen het vertrekpunt voor de onderhoudsplanning. Met gerichte en integrale programmering van het groot onderhoud en vervanging in de openbare ruimte worden de beschikbare middelen zo goed, duurzaam en efficiënt mogelijk ingezet. Door het sturen op deze samenloop is het soms lastig de uitgaven gelijk te laten lopen met de jaarlijkse begroting. De egalisatiereserve groot onderhoud openbare ruimte maakt het mogelijk deze fluctuaties in besteding van exploitatiebudgetten op te vangen.
Door het organiseren van ontwerpateliers bij nieuwe ontwikkelingen, waarbij beheerders meedenken over de te realiseren inrichting, komt er op een zo vroeg mogelijk moment zicht op de kosten van het beheer en onderhoud van de (ver)nieuw(d)e openbare ruimte (beheerbewust ontwerpen).

In 2021 waren de uitgaven voor het groot onderhoud aan de kapitaalgoederen die ten laste komen van de exploitatie in lijn met de begroting.
Door vertraagde uitvoering van projecten blijven de investeringen op een aantal punten achter bij de begroting. Dit is vooral aan de orde  bij vastgoed, inzamelvoorzieningen voor afval, openbare verlichting en verkeersinstallaties en in mindere mate bij riolering . Het financiële beeld is onderaan deze paragraaf met grafieken weergegeven.
Hieronder wordt per product een nadere toelichting gegeven. Hierbij is de tekst onder de kopjes Actuele kaders, Ambitie en Planning gebaseerd op de tekst uit de MJPB 2021-2024.

Overzicht basisniveaus onderhoudsobjecten

Asset

Centrum

Winkelcentra

Wijken

Bedrijfs
terreinen

Bossen Parken

Hoofd infra

Fietspaden

Groen / bomen

A

A

B / C

B / C

A / B

-

-

Speelvoorzieningen

B

B

B

B

B

-

-

Verhardingen*

A

A

C / D*

B

B

B

A /B

Verkeerregelinstallaties

B

B

B

B

B

B

B

Verkeersvoorzieningen

B

B

B

B

B

B

B

Civieltechnische Kunstwerken

B

B

B

B

B

B

B

Beeldende Kunst

B

B

B

B

B

B

B

Openbare Verlichting

B

B

B

B

B

B

B

Stedelijk Waterbeheer

B

B

B

B

B

B

B

Trolley Infrastructuur

A

A

B

-

-

B

-

*parkeervakken op niveau D.

In het bovenstaande overzicht zijn de in Arnhem gehanteerde basisniveaus (CROW) voor de diverse onderhoudsobjecten op hoofdlijnen weergegeven.

Mogelijke consequenties wijksturing

Voor alle onderdelen van de openbare ruimte die in deze paragraaf worden beschreven, geldt dat met de invoering van wijksturing vanaf 1 januari 2017 per wijk met de inwoners afspraken kunnen worden gemaakt over de besteding van de 'wijk gerelateerde budgetten openbare ruimte'. Hierdoor kunnen de onderhoudsniveaus in de wijken gaan afwijken van de niveaus die in bovenstaande tabel zijn aangegeven; niveaus die tot 1 januari 2017 voor de gehele stad golden. In 2021 was dit echter niet aan de orde.

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53