Inclusief Arnhem

Inclusieve gemeentelijke communicatie

Inclusieve gemeentelijke communicatie

Inspanning

Inclusieve gemeentelijke communicatie

Communicatie die begrijpelijk is en waarbij iedereen zich gezien en begrepen voelt, is van groot belang. Daarom hebben we ons deze doelen gesteld die ook opgenomen zijn in Uitvoeringsplan Inclusief Arnhem.
Als gemeente spreken we één inclusieve taal en zorgen we voor duidelijke richtlijnen hierin. Dat betekent dat we zorgen voor:

  • begrijpelijke taal voor iedereen in onze algemene communicatie. Dit komt tot uiting door de Direct Duidelijk Deal te implementeren. Denk hierbij aan het toepassen van taalniveau B1, meer inzet van afbeeldingen/video's en gesproken tekst. Hierbij gaan we ook een klankbordgroep(en) betrekken. Dit draagt bij aan de uitvoering van de motie 20M115 Begrijpelijke taal voor iedereen.

Ook extern gaan we meer inclusief communiceren en daarmee in de communicatie niemand uitsluiten. Hierbij gaan we:

  • onderzoek uitvoeren hoe de huidige communicatie vanuit de gemeente bij inwoners overkomt en aan de hand van de resultaten bekijken welke acties nodig zijn om dit eventueel te verbeteren;
  • onderzoeken hoe we genderneutraliteit kunnen toepassen bij het aanspreken van inwoners in brieven;
  • bekijken we hoe we onze gemeentelijke websites digitaal toegankelijker kunnen maken en zetten we daar acties op uit.

Turap 2 2021

Als gemeente willen we, zowel intern als extern, communiceren op een manier die begrijpelijk is en waarbij iedereen zich gezien en begrepen voelt. Dat doen we langs de volgende lijnen: we schrijven in voor iedereen begrijpelijke taal; verdere verbetering van de toegankelijkheid van de gemeentelijke website en onderzoeken of we in onze communicatie aansprekend zijn voor álle Arnhemmers en wat we eventueel beter kunnen doen.

Schrijven in voor iedereen begrijpelijke taal
Wij ondertekenden dit jaar de Direct Duidelijk Deal met het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarmee beloven we te werken aan helder (direct duidelijk) taalgebruik. We werken eraan om taalniveau B1 de norm te laten zijn voor onze communicatie naar inwoners, ondernemers en andere partners. Om dit te bewerkstelligen worden onze medewerkers hierin (gefaseerd) getraind. Dit is in lijn met onze visie op de communicatieve organisatie. Communiceren op B1-niveau zien wij als een permanente opgave; een proces van bewustwording, training, doen, leren en verbeteren. We hebben inmiddels de eerste medewerkers getraind. We begonnen met medewerkers die communiceren met inwoners en ondernemers met schulden, en afdelingen en medewerkers die veel brieven of beschikkingen schrijven. Aansluitend op de trainingen worden vervolgacties ondernomen zoals het onder de loep nemen van standaardteksten. Bij de Direct Duidelijk Deal gebruiken we de expertise van onder meer het Arnhems Platform Chronisch Zieken en Gehandicapten (APCG) en de Innovatiekamer (ex-laaggeletterden).

Verbeteren toegankelijkheid websites
Sinds 2020 moeten overheidswebsites en -apps voldoen aan wettelijke toegankelijkheidseisen. Die eisen gelden ook voor organisaties waar wij werk aan hebben uitbesteed en waar inwoners en ondernemers rechtstreeks digitaal mee samenwerken. Momenteel vindt er een verbeterslag plaats conform de wettelijke eisen. De digitale toegankelijkheid moet elke drie jaar worden aangetoond door een externe auditor.

Communicatie waarin alle Arnhemmers zich herkennen
In het najaar gaan we een analyse uitvoeren om te kijken hoe we de gemeentelijke communicatie zowel intern als extern inclusiever kunnen maken. In het eerste kwartaal van 2022 vertalen we dat naar concrete acties.       

Jaarverslag 2021

Als gemeente willen we dat onze communicatie toegankelijk, begrijpelijk en inclusief is. We investeren daarin langs drie lijnen: Schrijven in begrijpelijke taal, toegankelijke gemeentelijke websites en communicatie waarin Arnhemmers met een migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking zich herkennen en erkend voelen.

Begrijpelijke taal
In februari ondertekenden we de ‘Direct Duidelijk Deal’ met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Daarna zijn we begonnen met het trainen van onze medewerkers in schrijven op B1-niveau (90 personen in 2021) en het coachen daarin (18 personen). Brieven zijn herschreven en er is een lezerspanel opgezet. Daarin zitten 130 Arnhemmers die feedback geven op onze teksten.

Toegankelijke websites
Sinds 2020 moeten overheidswebsites en -apps voldoen aan wettelijke toegankelijkheidseisen. In 2021 inventariseerden we onze sites en apps en troffen we voorbereidingen om de toegankelijkheid te verbeteren. Het betreft hier deels eigen websites, deels websites van verbonden partijen en soms ook van contractpartijen waaraan wij werkzaamheden hebben uitbesteed. Richting verbonden partijen en contractpartijen kan de gemeente sturen op basis van af te sluiten contracten. Op de eigen websites heeft de gemeente directe invloed. De gemeentelijke website is als voorloper onderzocht en aan de verbetervoorstellen die daaruit voortkwamen, hebben we het afgelopen jaar gewerkt. Voor de overige gemeentelijke websites is er een project gestart om ook daar de toegankelijkheid op het juiste niveau te brengen. Het project loopt tot 2022/2023.

Herkennen en erkend voelen
We willen weten of en in hoeverre Arnhemmers met een migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking zich herkennen en erkend voelen in onze communicatie. Wat doen we goed? Wat kan beter of moet anders? We gaven Instituut Verwey-Jonker opdracht om ons, op basis van wetenschappelijke kennis én gesprekken met Arnhemmers, inzicht en aanknopingspunten te bieden. Het onderzoek is najaar 2021 gestart en in mei 2022 verwachten we de uitkomsten.

Deze pagina is gebouwd op 04/22/2022 14:19:16 met de export van 04/22/2022 08:58:53